Er zijn pdf’s en pdf’s. Een pdf die uit selecteerbare tekst bestaat kun je laten voorlezen met een screenreader. Een pdf die eigenlijk 1 groot plaatje is, bijvoorbeeld omdat het een gescand document is, kun je niet laten voorlezen. In dit filmpje van handicap+studie laat Rick Buchter zien waarom het belangrijk is dat pdf’s toegankelijk zijn. Hij is dyslectisch en kan de documenten niet goed begrijpen als hij ze zelf moet lezen. Toegankelijke pdf’s maken het voor hem mogelijk zijn studie goed te kunnen voortzetten.
Video
Video drempelvrij onderwijs en dyslexie van handicap+studie op YouTube
Transcript
Voiceover: Drempelvrij onderwijs. 1 op de 10 studenten heeft last van een functiebeperking. Veel van hen hebben concentratieproblemen of dyslexie, een kleiner deel heeft lichamelijke beperkingen. Met alle digitale mogelijkheden zou ons onderwijs deze studenten beter dan ooit binnenboord moeten kunnen houden. Toch valt eenderde uit in het eerste studiejaar. Onder andere omdat het misgaat met juist die digitale toegankelijkheid. Hoe kan dat?
Rich Buchter: Ik ben Rick Buchter en ik studeer Bouwkunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarnaast heb ik last van dyslexie. Dyslexie betekent voor mij dat alles meer tijd kost en ook meer energie.
Voiceover: Rick gebruikt dan ook speciale software om zijn boeken te lezen.
Rick Buchter: Ik kan het op deze manier lezen (houdt een boek omhoog), maar dan kost het me relatief veel tijd en de kans dat ik over woorden heen lees of de kans dat ik de inhoud anders interpreteer dan bedoeld is vrij groot. Daarom gebruik ik voorleessoftware. Dat gebeurt met een programma dat de tekst van een pdf omzet in spraak. Dit document (online document in beeld) is precies hetzelfde als het boek, maar dan in pdf-vorm. Dat kan ik openen en dan kan ik zeggen: ik wil dit stuk (Rick selecteert een stuk tekst) laten voorlezen. (Tekst wordt voorgelezen door screenreader). En ik kan hem vervolgens ook weer laten stoppen.
Voiceover: Toch is de éne pdf de andere niet.
Rich Buchter: Ik laat nu het verschil zien tussen een foto-pdf (een pdf die uit plaatjes bestaat en niet uit echte tekst) en een tekst-pdf. Een foto-pdf is bijvoorbeeld deze pdf (Rick laat een pdf zien met tekst). Het ziet eruit alsof deze pdf tekst bevat. Dat is ook zo, maar wat ik ook probeer, het lukt me niet om een bepaald woord of een zin te selecteren. (Rick doet in beeld pogingen om een selectie in het document te maken). Wat ik selecteer is eigenlijk het plaatje. Daardoor kan ik het ook niet laten voorlezen.
Voiceover: Als Rick het niet kan laten voorlezen, moet hij het zelf lezen. Dat gaat met heel veel moeite. Voor Rick is het dus belangrijk dat zijn lesmateriaal uit goede pdf’s bestaat. Wat zijn goede pdf’s?
Rick Buchter: Deze pdf ziet er eigenlijk hetzelfde uit als de pdf die ik net liet zien, maar je kan hier met je muis specifieke stukken tekst selecteren. Dus een bepaald woord, maar ook hele stukken tekst. Doordat dat kan, kun je het ook laten voorlezen. Mijn tip is: Zorg ervoor dat lesmateriaal altijd digitaal toegankelijk is, want dan kunnen mensen met dyslexie het laten voorlezen met voorleessoftware of ze kunnen de tekst vergroten. Daarbij is het wel belangrijk dat de tekst van de pdf’s selecteerbaar is.
Aftiteling: Drempelvrij onderwijs. Met dank aan Rick Buchter. Door Marleen Buwalda voor handicap+studie, expertisecentrum.
Arjen zegt
Ik heb een vraag.
Welke software gebruikt Rick?
Ik heb ook last van dyslexie, maar zo graag toch weer een studie willen oppakken.
Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet,
Arjen
Rick Buchter zegt
Beste Arjen,
In deze video maak ik gebruik van het programma ClaroRead maar er zijn meer programma’s die op vergelijkbare manier kunnen ondersteunen bij het lezen en schrijven. Vanuit mijn eigen ervaringen geef ik advies en trainingen voor dergelijke programma’s. Neem gerust eens contact met mij op via rick [at] q4d [punt] nl of kijk op mijn website voor mijn telefoonnummer.
Met vriendelijke groet,
Rick Buchter
Q4D