Van 14 tot 16 mei 2018 waren de PDF Days Europe in Berlijn. Deze dagen werden georganiseerd door de PDF Association. Deze organisatie wil de adoptie en implementatie van standaarden voor pdf bewerkstelligen. Doelgroepen voor deze conferentie en workshop waren ontwikkelaars, managers, beleidsmakers, informatiespecialisten en eindgebruikers. De video’s en slides staan online. Uitgelicht We lichten […]
Best practices
Van pdf naar HTML: de nieuwe Divosa-werkwijzers
Veel organisaties laten publicaties, zoals rapporten en jaarverslagen al lang niet meer drukken, maar plaatsen deze als een pdf op hun website. Divosa stapte hier ook vanaf en publiceert sinds 2016 werkwijzers als een HTML-publicatie op haar website. Divosa ondervond dat het een goedkopere en snellere manier van publiceren is, waar de webredactie grip op […]
Moet je een getekend document online plaatsen?
Het is niet nodig een document met handtekening online te publiceren. Het publiceren van een handtekening speelt geen rol voor de rechtsgeldigheid van een besluit of om te laten zien dat het besluit echt en bekrachtigd is. Daarnaast is het fraudegevoelig om handtekeningen van privé-personen online te delen. Publiceer het besluit online in een toegankelijk […]
Online pdf’s zijn een groot deel van webcontent
De eigenaar of beheerder van een website heeft vaak geen volledig beeld van de content op zijn of haar website. Dat komt omdat de focus ligt op gewone webpagina’s (HTML-pagina’s). Meestal bestaat een groot deel van de website echter uit documenten als pdf’s. De bezoeker moet wel zijn weg vinden tussen of in deze documenten. […]
Defensie: van papieren tijdschriften naar Online Magazines (in HTML!)
Sinds 1978 heeft de papieren versie van de Defensiekrant een belangrijke rol vervuld bij het intern en extern verspreiden van Defensienieuws. Aan het papieren tijdperk is een einde gekomen. In januari 2014 ging de eerste online Defensiekrant van het ministerie van Defensie live. Lezers kunnen nu de achtergronden bij het Defensienieuws overal en altijd lezen: […]
De gemiddelde bezoeker bestaat niet
Organisaties beginnen in te zien dat je websites maakt voor de bezoeker. De toename aan ‘toptaken’-websites is hier het bewijs van. Als webprofessional ben je geneigd te denken dat de bezoeker op jou lijkt. Maar de ene bezoeker is de andere niet. Als je aan je buurman of buurvrouw denkt of een kennis van je […]
Geen pdf maar HTML! (vernieuwd)
Jaarverslagen, reglementen, onderzoeksrapporten. Vaak zijn het lange of ingewikkelde documenten die op je website staan. Een aantal jaren geleden werden deze documenten nog opgemaakt door een reclamebureau in het opmaakprogramma InDesign en als pdf-bestand naar de drukker gestuurd. En ‘O, ja, kan de pdf ook op de website, want dan kunnen mensen deze ook downloaden.’ […]